strona główna
  misja naszej szkoły
  historia szkoły
  patron naszej szkoły
  muzeum regionalne
  galeria zdjęć
  grono pedagogiczne
  nasi absolwenci
  hymn szkoły
  foldery szkoły
  kawiarenka
  radiowęzeł
  dokumenty szkolne
  co dalej Gimnazjalisto?
  Wiarygodna szkoła
  akcja "Szkoła z klasą"
  happeningi, ogniska, imprezy
  sport, UKS "AS" Zakrzew
  projekty, konkursy
  gazetka "Szuflada"
  gość miesiąca
  wolontariat
  uroczystości szkolne
  nasza miejscowość
  nietypowe lekcje
  wycieczki, zielona szkoła
  edukacja obywatelska
  samorząd szkolny
  świadkowie historii
  Wieści
  dla rodziców
  kontakt
 
Nietypowe lekcje

Rok szkolny 2016/2017

Recytacja w Kawiarence


Rok szkolny 2015/2016

1b lubi się wspinać

 


Klasa 3a odebrała nadrodę w konkursie Liczba Pi


Liczba Pi


Wycieczka klasy 1A 

W piątek 4 marca klasa 1a była w kinie Helios na filmie "Historia Roja", ukazującym losy Żołnierzy Wyklętych oraz w Resursie Obywatelskiej na spektaklu "Jan Długosz-kto to taki?". W spektaklu gra nasz kolega Hubert Popis. Spektakl, w którym Hubert wciela się w rolę królewskiego posłańca przypomina postać wybitnego kronikarza i historyka, który opisał pięć wieków Polski, jednego z najwybitniejszych umysłów swojej epoki.

Konkurs piosenki angielskiej


Fotorelacja na facebooku szkolnym  


Zemsta w wykonaniu 1a

Fotorelacja na facebooku szkolnym  


100. lekcja języka polskiego klasy 1a

Więcej zdjęć na naszym profilu na facebooku


"Historie żołnierzy z wyrokiem-polskie podziemie niepodległościowe po 1945 r."

04 grudnia 2015 r. klasa 2a miała okazję uczestniczyć dwugodzinnej lekcji z historii najnowszej Polski organizowanej przez Biuro Edukacji Publicznej IPN Oddział Radom. Zajęcia przeprowadził pan Roman Przydatek - edukator IPN.
Temat zajęć: "Historie żołnierzy z wyrokiem-polskie podziemie niepodległościowe po 1945 r."
Zajęcia odbyły się w miłej i przyjaznej atmosferze, uczniowie chętnie włączali się w różne formy pracy, zadawali pytania, dyskutowali. Kolejne lekcje historii z IPN niebawem.


"Dziady" Adama Mickiewicza w wykonaniu 1a

Niezwykła inscenizacja utworu Adama Mickiewicza pt. "Dziady" cz. II. stała się ukoronowaniem twórczej pracy naszych gimnazjalistów na lekcjach języka polskiego. Odtwórcami ról bohaterów dramatu byli uczniowie kl. 1A.
Przygotowania do występu były bardzo pracochłonne. Uczestnicy samodzielnie wykonali projekty scenografii i kostiumów, które bardzo dobrze oddały klimat odległych czasów i przede wszystkim wprowadziły aurę tajemniczości. Jesteśmy pełni podziwu dla znakomitej obsady aktorskiej. Pierwszoklasiści stworzyli bardzo ciekawe przedstawienia, które, miejmy nadzieję, są dopiero początkiem ich artystycznych dokonań. Gratulujemy.

 


Rok szkolny 2014/2015

VI Konkurs Piosenki Angielskiej

 


POKAZY NA KÓŁKACH

Tak nazwaliśmy projekt, podczas którego ciekawe doświadczenia z chemii i fizyki zostały zaprezentowane we wszystkich szkołach podstawowych z terenu gminy Zakrzew. Grupa uczniów w składzie Magdalena Stopka, Agata Duda, Klaudia Aderek, Patrycja Mitak, Natalia Markiewicz, Mikołaj Kwaciszewski, Dominik Jakubiak, Daria Mosionek oraz Magdalena Strzałkowska pod czujnym okiem nauczycielek chemii i fizyki - Moniki Rdzanek i Małgorzaty Białkowskiej, przygotowała uczniom klas IV, V i VI prawdziwą , naukową ucztę. Gimnazjaliści chcieli  w ten sposób pokazać chemię i fizykę jako przedmioty ciekawe, dzięki którym można się wspaniale bawić i odkrywać świat. Chcieliśmy również zaprezentować  naszą pracę nie tylko uczniom gimnazjum, którzy już od pięciu lat biorą  udział w pokazach, ale również tym, dla których przedmioty takie jak chemia i fizyka stanowią ogromną zagadkę.
Podczas prezentacji doświadczeń uczniowie szkół podstawowych mogli poznać przepisy na tajemne mikstury a nawet wziąć udział w ich przygotowaniu.
W każdej szkole zostaliśmy przyjęci bardzo miło, z zainteresowaniem i skupieniem nasze doświadczenia obejrzeli nie tylko uczniowie ale również nauczyciele i dyrekcje szkół. Jeszcze raz bardzo dziękujemy za serdeczne przyjęcie.
Jednocześnie zapraszamy szóstoklasistów do zapoznania się z ofertą naszej szkoły. Czekamy na nowych uczniów, którzy będą kontynuować "Pokazy na kółkach" w kolejnych latach pracy gimnazjum.   

PSP w Janiszewie      
PSP w Wacynie      
PSP w Cerekwi      

 


Balladyna w wykonaniu 3b

 


Halloween 2014


Halloween w naszej szkole musi zagościć choćby symbolicznie. Tak też stało się w tym roku. Chociaż kraje anglojęzyczne obchodzą go 31 października nasza szkoła świętowała dzień wcześniej, czyli 30 października, w czwartek. Odbyła się wtedy z wyżej wymienionej okazji dyskoteka Halloween.
Impreza rozpoczęła się o godzinie 16.00. Kiedy wszyscy uczniowie sie zebrali, zaczęła się wspólna zabawa przy muzyce trochę przerażającej, trochę dyskotekowej. Na zabawy przyszedł czas po treningu tanecznym.
Na pierwszy ogień poszło typowe zajęcie dla amerykańskich Halloween party, czyli (apple bobbing) łowienie jabłek z wody. Było to wcale niełatwe zadanie, jednak uczestnicy świetne sobie poradzili. Było przy tym wiele zabawy, bo było mokro i smacznie.
Następnie uczniowie jedli z przygotowanych talerzy żelki z bitą śmietaną bez użycia rąk. Śmiechu było co nie miara, gdyż znaleźć, a potem wydobyć żelki w kształcie węży, dżdżownic itp. spod grubej warstwy śmietany było nie lada wyczynem. Potem zaczęło się owijanie osoby papierem, tak że wyglądała, jak przerażająca mumia. Uczniowie super zaangażowali się w te aktywność i wyścig z czasem i konkurentami był imponujący. Już po chwili stały przed nami mumie, jak . nieżywe.
Chwilę po tym zrobiliśmy sobie wszyscy razem pamiątkowe zdjęcie w naszych upiornych strojach. Resztę dyskoteki wypełniły tańce, podczas których z pewnością każdy wspaniale się bawił. Na koniec imprezy został wybrany najbardziej przerażający kostium na imprezie. Dyskoteka zakończyła się  o godzinie 19.00, a wszyscy świetnie się bawili. Upiorne ozdoby dopełniły całości i wprowadziły w odpowiedni nastrój. Czekamy z utęsknieniem już na następny raz.


Rok szkolny 2013/2014

2004-2014
Wolność, Jedność, Postęp, Nowoczesność


V KONKURS PIOSENKI ANGIELSKIEJ


9.04.2014 w naszej szkole odbył się V Konkurs Piosenki Angielskiej. Pan Bartold razem z uczniami klasy IIIA przygotowali to wydarzenie w ramach projektu edukacyjnego. W tym roku w konkursie wzięło udział 14 uczestników.
Po burzliwych obradach Jury ogłosiło, że zwyciężczynią tego roku została jednogłośnie Basia Walczak z klasy IIIE, która wykonała piosenkę Ed'a Sheeran'a "I see fire". Basia zaprezentowała się jako pierwsza, jej występ był wspaniałym początkiem konkursu. Wykonanie piosenki wzruszyło wszystkich zgromadzonych słuchaczy.
Drugie miejsce zajęła Zuza Pawlicka z klasy IIIIA, prezentując utwór Anny Kendrick "When I'm gone". Było to zaskakujące i nietypowe wykonanie, ponieważ Zuza nie tylko śpiewała, ale również  uraczyła nas  bardzo oryginalnym akompaniamentem, a mianowicie grą na kubku.

Trzecie miejsce zajęła Oliwia Krasińska z klasy IIIA w piosence Johna Newmana "Cheating". Wykonanie Oliwii było bardzo dobre, zaskoczyła uczniów i nauczycieli naszej szkoły swoim talentem, zresztą jednym z wielu. Nasze Jury doceniło także ruch sceniczny Oliwii.

Wyróżnieni zostali: Dominik Świątkowski z klasy IIIIB w wykonaniu piosenki zespołu Passenger "Let her go", Ania Kurowska z klasy IIA w piosence Beyonce "Pretty hurts", Beata Kurowska z klasy IIA w piosence "The final countdown" zespołu Europe i Wiktoria Karolik z IB, która zaśpiewała "Forever Young" zespołu Alphaville.

Podczas obrad Jury zaprezentowała się zwyciężczyni IV Konkursu Piosenki Angielskiej Aleksandra Rogala w swojej zwycięskiej piosence Rihanny "Stay".
Aby sprawdzić czy uczniowie uważnie słuchali śpiewających uczestników, na koniec przeprowadzono krótki quiz dotyczący prezentowanych utworów. Wszystkich udzielających poprawnych odpowiedzi obdarowano cukierkami.
Konkurs przebiegał w miłej i przyjaznej atmosferze, mamy nadzieję, że za rok doczekamy się jego kolejnej VI edycji i odkryjemy nowe  talenty wokalne.

Ewelina Waniak i Zuza Pawlicka IIIA


Koncert Karpackiego Tria, pt."Góralskie Smyki"

20 marca 2014 r. w naszej szkole odbył się koncert Karpackiego Tria, pt."Góralskie Smyki". Zespół z Podhala w składzie Józia i Ani Gruszek oraz pana prowadzącego-Jacka Woźnicy, zachwycił nas przepiękną grą na skrzypcach, kontrabasie i altówce węgierskiej. Na całe 45 minut przenieśliśmy się do rytmów muzyki krajów słowiańskich i bałkańskich. Oprócz umiejętności grania na instrumentach smyczkowych, Karpackie Trio zaprezentowało nam swoje talenty wokalne.                                                                                                  
Na początku zagrali skoczny utwór "Bez zielone jare zytko". Następnie wysłuchaliśmy utworów takich jak "Hej idzie dysc", "Ako, że ja ako", "Dunaju, Dunaju", "Uri Janna" oraz utwory romskie: "Afcia More" i "Czejan de Majdalan". Następnie przeszeł czas na konkurs "Jaka to melodia?" oraz końcowy taniec zbójnicki, w którym udział wzięli nasi koledzy i koleżanki.
Niestety koncert dobiegł końca i był to koniec naszego spotkania z zespołem z Podhala. Muzyczną przygodę zapamiętamy na długo i być może "Karpackie Trio'' kiedyś zawita ponownie do naszej szkoły.

Piotr Cis, kl. 2b

 


"Miłosz po Amerykańsku"

Galeria Łaźnia zaprasza w piątek wieczorem na wernisaż wystawy poświęconej Czesławowi Miłoszowi. Wystawa poświęcona jest amerykańskiemu epizodowi z życia Czesława Miłosza. Nosi tytuł "Miłosz po amerykańsku. Życie prywatne noblisty na fotografiach z archiwów Andrzeja Miłosza i Adama Lizakowskiego". Fotografie przedstawiają Czesława Miłosza w codziennych sytuacjach życiowych. Widzimy noblistę na tarasie domu, we własnym ogrodzie, idącego ulicą, podczas spotkania z czytelnikami w San Francisco. Z fotografii płynie przekaz pełen naturalności, autentyzmu i prostoty. Zdjęcia stanowią fragmenty dwóch niezwykle ciekawych archiwów. Jednym z nich jest "Fotonotatnik Adama Lizakowskiego", młodego wówczas poety, który zaraz po stanie wojennym wyjechał do USA i zamieszkał najpierw w San Francisco, potem w Chicago. Drugi zbiór fotografii został wykonany w latach 70. i 80. XX wieku przez brata noblisty, Andrzeja Miłosza, dziennikarza i dokumentalistę. Zaprezentowane będzie również zdjęcie z pierwszego pobytu Czesława Miłosza w USA, wykonane w konsulacie polskim. Organizatorem wystawy jest American Corner Radom, RKŚTiG "Łaźnia", partnerem Konsulat Generalny USA w Krakowie, a kuratorem Jacek Czarnik z Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Mikulskiego we Wrocławiu. W programie wernisażu również wykład dr Ewy Kołodziejczyk, poświęcony amerykańskim wątkom w twórczości poety, oraz recytacja wybranych utworów Czesława Miłosza w wykonaniu aktora Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego - Kamila Woźniaka.    

                              


Poznajemy dzieje Faraonów"                                             

Dnia 11 lutego 2014r. uczniowie z klas IB i IE wyjechali, z panią Małgorzatą Małysą, na wycieczkę do muzeum na wystawę dotyczącą starożytnego Egiptu, pt. ,,Dzieje Faraonów". Gdy tylko zeszliśmy do muzealnych piwnicy, od razu poczuliśmy atmosferę, która mogła panować w egipskich grobowcach. Światło nie było już tak jasne, a wokół nas znajdowała się duża mapa Starożytnego Egiptu oraz przekrój piramidy. Pan przewodnik dokładnie opowiadał o życiu Egipcjan, które było zależne od rzeki Nil.
Jedna z sal była poświęcona życiu codziennemu Egipcjan. Obejrzeliśmy tam drewniane narzędzia, których oni używali oraz ich bronie, które miały tylko kilka stalowych członów. W Starożytnym Egipcie używano pisma hieroglificznego i pisano na papirusie zaostrzonym patykiem zamaczanym w czarnym i czerwonym barwniku. Bardzo zaciekawiły nas znaleziska z grobu Tutenhamona. Były to: złoty rydwan, złota laska i bicz, złoty tron oraz  maska Tutenhamona. Warto dodać, że cały jego sarkofag był po brzegi wypchany złotem, a wynoszeniem wszystkich kosztowności z jego grobowca zajęło ponad rok. Egipcjanie do grobu zabierali rzeczy, które uważali za najpotrzebniejsze.
Wielką atrakcją dla nas, podczas tej wystawy był pokaz procesu mumifikacji. Obejrzeliśmy z zaciekawieniem jak odbywało się to w starożytności.. Ciekawostką jest, że w mumii pozostaje tylko serce, uważane za rozum potrzebny do przejścia sądu ostatecznego, a nie mózg, jak uważamy dzisiaj. Na koniec otrzymaliśmy zgodę na dostęp do interaktywnego stołu, przy którym oglądając filmy tematyczne, utrwaliliśmy swoją wiedzę.

Bartłomiej Firlej kl. IB


Konkurs z wiedzy z języka polskiego


31 października 2013 roku

Większość współczesnych ludzi uważa, że źródeł święta Halloween należy szukać we współczesnej Ameryce. Otóż nic mylnego! Większość badaczy zgadza się co do tego, iż tradycje kojarzone z  dzisiejszym Halloween wywodzą się bezpośrednio z  obchodów celtyckiego dnia Samhain (ze staro celtyckiego czyt. souen). W  kalendarzu Celtów (ich potomkowie to m.in. Irlandczycy, Walijczycy i Szkoci) dzień ten oznaczał przede wszystkim koniec starego i początek nowego roku. Wierzono, iż w przeddzień Samhain znikały granice między światem żywych i umarłych, których dusze przenikały do naszego świata i błąkały się prosząc o jedzenie i napitek. Żywi palili ogniska mające wskazać drogę wędrującym duchom i składali skromną część zebranych plonów w ofierze, jako zadośćuczynienie za grzechy cierpiących po śmierci. Po ziemi snuć miały się zjawy zmarłych w trakcie ostatniego roku, a  także dusze z różnych przyczyn zawieszone w próżni, uwięzione między niebem a  piekłem. Czasem najubożsi przebierali się za istoty z zaświatów i prosili o jedzenie w zamian za modlitwę za zmarłych.
Przez wieki święto Samhain zmieniało się, zaś główną rolę w procesie jego przekształcania odegrał Kościół. Kwestia chrystianizacji krajów anglosaskich była szczególnie bliska papieżowi Grzegorzowi I (VI-VII w.), który w jednym ze swoich edyktów zaproponował nową koncepcję misyjną- zamiast plenić pogańskie zwyczaje i zastępować je chrześcijańskimi miano na bazie pierwszych zbudować drugie. W kolejnych stuleciach próbowano zatem zastąpić pogańskie święto zmarłych Dniem Wszystkich Świętych, później zaś wprowadzono do kalendarza także Dzień Zaduszny. Jak widać lęk przed śmiercią był i jest silnym uczuciem.
W XIX stuleciu Amerykę zalała wielka fala irlandzkich imigrantów, których sądy, wierzenia i przekonania mocno odbiły się na kształcie współczesnego święta Halloween. Można zatem powiedzieć, że Halloween (skrót z ang. All Hallows Eve- wigilia Wszystkich Świętych) jest starożytnym celtyckim pogańskim świętem w  nowoczesnym kostiumie. Do naszych czasów przetrwały dwa najważniejsze elementy - symbolika plonów i symbolika zaświatów.
Halloween nadal traktowany jest przede wszystkim, jako święto dzieci Dla najmłodszych święto to czas niezwykły, kiedy to dziecko przebiera się za duchy (po ang. ghosts), wiedźmy (witches) i potwory (monster), ale również za ulubionych bohterów obecnych czasów tj. Spiderman, Batman, czy Harry Potter. Wraz z kolegami wędrują od drzwi do drzwi wołając "cukierek albo psikus!" (z ang. trick or treat!). Jeśli nie zostanie ono spełnione, gospodarzowi może zostać wymierzona "kara". Kosz pełen słodyczy zjadany jest na imprezie podczas, której jedną z zabaw jest łowienie jabłek z miski napełnionej po brzegi wodą (istnieją różne modyfikacje tej zabawy) przy użyciu jedynie ust i zębów. Zabawy jest co nie miara!
W naszej szkole również zawitały tradycje i zwyczaje związane z tym świętem. Pod czujnym okiem i kierunkiem nauczycieli języka angielskiego, p. Katarzyny Jakubowskiej, p. Radosława Kulaka i p. Krzysztofa Bartolda, cały dolny korytarz oraz sale lekcyjne poziomu -1 ustrojone zostały w stylu ciemnego, upiornego lochu, jaskini, czy też grobowca. Klimat uzupełniała równie przerażająca muzyka i mrożące krew w żyłach dźwięki. Na ścianach, tu i ówdzie, można było znaleźć idiomy, wyrażenia i powiedzenia w języku angielskim, związane z Halloween. Całości dopełnili i ubarwili swoimi upiornymi, ale kolorowymi przebraniami i strojami uczniowie naszej szkoły. Był to dla nich wyjątkowy i ciekawy czas pośród codziennych, szarych szkolnych dni.

 


Sierpniowe Niebo
63 Dni Chwały

W dniu 03.10.2013 uczniowie klas 2a, 2d i 2c, pod opieką pani Małgorzaty Małysy i pani Doroty Pawlikowskiej,  wybrali się do Kina Helios w Radomiu na film pt. "Sierpniowe Niebo, 63 Dni Chwały". Większość z nas myślała, że będzie to po prostu wojenny, historyczny film. Jednak już po paru minutach okazało się, że jest to obraz, który daje wiele do myślenia. Akcja rozpoczyna się, kiedy pracownicy budowy znajdują ludzkie szczątki, a przy nich pamiętnik z czasów powstania warszawskiego. Ukrywający się w piwnicy profesor opisał w nim pierwsze dni dramatycznych walk o Warszawę. Kiedy kierownik budowy dowiedział się o niezwykłym znalezisku, kazał je zatuszować i budować dalej, ponieważ dla niego najważniejszy był zysk, a zgłoszenie tego faktu  policji, oznaczałoby kosztowną przerwę. Pracownicy, nie godząc się z brutalnym postępowaniem swego podwładnego, przeciwstawiają się mu, tracąc tym samym pracę.                                                                                        
W trakcie trwania filmu mogliśmy oglądać oryginalne nagrania z czasów II wojny światowej. Część zdjęć była jedynie stylizowana na ten okres. Dzięki nim poznaliśmy losy polskiej rodziny, która wraz z przyjaciółmi i Basią, to  jej szczątki znajduje  pracownik budowy, ukrywa się w podziemiach kamienicy. Na ulicach trwa wtedy strzelanina, śmierć zbiera straszne żniwo. W pewnym momencie zapada się sufit, a wielka szyna przygniata ciało Basi. Po chwili do pomieszczenia wchodzi niemiecki żołnierz, który okazuje się być studentem literatury wbrew swej woli wcielonym do karnej kompani i wysłanej na front wschodni. Chłopiec ten strzela do Basi, skracając jej cierpienie.  Reszta mieszkańców kamienicy zostaje wyprowadzona na ulicę. Niemiecki oficer rodziciela matkę z synem, któremu daje cukierka. W pewnej chwili strzela do kilkuletniego chłopca. Są to momenty drastyczne, wręcz wstrząsające.
Sądzę, że dla wielu moich rówieśników stało się obojętne, co działo się w czasach wojny, a słowo "bohaterstwo" znają jedynie ze słowników, jest ono dla nich jedynie teorią, definicją. W filmie ukazana jest scena, w której kierownik budowy wchodzi do sklepu z zabawkami w celu kupienia prezentu urodzinowego dla wnuka. Sprzedawczyni  proponuje mu grę o powstaniu warszawskim, on jednak mówi jej, że wolałby coś o kosmitach. Zastanówmy się  i przypomnijmy sobie, ile razy w życiu odrzucamy to, co naprawdę ważne. Wokół miejsca wykopania szczątek ludzkich zbierają się mieszkańcy Warszawy, towarzyszą im wykonawcy z zespołu Hemp Gru, którzy byli aktorami w tymże filmie. Projekcja kończy się, gdy kontrowersyjni muzycy młodego pokolenia spotykają się ze starszymi ludźmi i ściskając im dłonie, dziękują powstańcom za to,  że dzięki ich odwadze i bohaterstwu żyjemy w wolnej i bezpiecznej Polsce.  Myślę, że wielu z nas zdało sobie w tym momencie sprawę z tego, iż naszej wolności nie doceniamy, że zapominając o poświęceniu wszystkich walczących o niepodległość na przestrzeni wieków, zapominamy o naszej wspólnej przeszłości, o pamięci, którą jesteśmy im winni póki żyjemy i którą powinniśmy przekazać naszym dzieciom, aby pamięć ta trwała wiecznie. To ważny i wzruszający film. Myślę, że powinien go obejrzeć każdy gimnazjalista.
Po projekcji wybraliśmy się pod pomnik Jana Kochanowskiego oraz pomnik Marii i Lecha Kaczyńskich, zwiedziliśmy także Rynek i Stare Miasto. W miejscu gdzie rozpoczęła się historia naszego miasta na Piotrówce zakończyła się nasza krótka ale bardzo owocna wycieczka.  

Martyna Kalińska kl. IIA


"Kamienie mówić będą... Rzecz o Teresie Grodzińskiej"

22 września 2013 r. uczniowie naszego gimnazjum uczestniczyli w żywej lekcji historii. Na łące obok naszej szkoły odbyła się inscenizacja historyczna "Kamienie mówić będą... Rzecz o Teresie Grodzińskiej" Autorem scenariusza
i kierownikiem całego przedsięwzięcia był Przemysław Bednarczyk, znany historyk, autor filmów dokumentalnych i fabularnych, twórca wielu inscenizacji historycznych.
Teresa Grodzińska urodziła się w 1899 roku w Jaszowicach, w naszej Zakrzewskiej ziemi. Brała udział w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 jako sanitariuszka. Została okrutnie zamordowana przez bolszewików 1 IX 1920r. w Czortowicach koło Hrubieszowa. Jako jedyna radomianka za swoją waleczność i odwagę została odznaczona pośmiertnie Krzyżem Virtuti Militari.
Podczas widowiska historycznego oprócz przypomnienia sobie losów młodej bohaterki, uczniowie mogli zobaczyć kawaleryjskie szarże, ataki piechoty i efektowne wybuchy. W rekonstrukcji historycznej uczestniczyło ok. 70 osób, głównie członków zespołu artystyczno-rekonstrukcyjnego Vis-Radom oraz z podobnego zespołu z Iłży. Ta żywa lekcja historii była dla nas wszystkich ogromnym przeżyciem.

 


 

Rok szkolny 2012/2013

 

IV Konkurs Piosenki Angielskiej

Dnia 7.06.2013r w naszej szkole odbył się IV Konkurs Piosenki Angielskiej organizowany przez nauczycieli języka angielskiego oraz uczniów klasy IIA, którzy przygotowali go w ramach projektu edukacyjnego. W tym roku swoich sił próbowało ośmiu uczestników:

  • Julia Kozłowska i Beata Kurowska IA - Taylor Swift "I knew you were trouble"
  • Karol Warchoł IE - Big time rush "Big night"
  • Aleksandra Rogala  IIA - Rihanna "Stay"
  • Hubert Pluta  IIA - Metallica "Hero of the day"
  • Aleksandra Pawelec IIB - Vanessa Paradis "La seine"
  • Dominik Świątkowski IIB - Oasis "Wonderwall"
  • Karolina Kuraś IIIB - Survivor "Eye of the tiger"
  • Natalia Milczarska IIIB - Jonh Lenon "Imagine"

Na konkursie nie zabrakło występów zwycięzców z poprzednich lat:

  • Julita Wolska IIIB - Gossip "Move In the right direction"
  • Maciej Kozioł IIIB - Bruno Mars "When I was your man"

Podczas obrad jury zebrani na konkursie kadra pedagogiczna oraz uczniowie wysłuchali występów dwóch zespołów. W skład pierwszego wchodzili wszyscy uczestnicy konkursu prezentując znany utwór pt: "We are the world". Drugim zespołem była klasa IIIA, która zaśpiewała utwór Robbiego Williamsa pt: "Angels". Uczestnicy śpiewali znane piosenki, do których publiczność chętnie klaskała i śpiewała razem z artystami. Zwycięzcą została Aleksandra  Rogala z klasy IIA, która urzekła jury swoim wykonaniem znanej piosenki Rihanny. Drugie miejsce ex aequo zajęły Beata i Julia z klasy IA i Natalia z IIIB, która jako jedyna zagrała na gitarze akompaniament do swojej piosenki. Trzecie miejsce zajął Dominik z klasy IIB, a wyróżnienie otrzymała Karolina z klasy IIIB.
Cieszy nas to, że pomimo dużej tremy i stresu spowodowanego publicznym wystąpieniem znaleźli się odważni uczniowie, którzy chętnie dzielili się swoimi talentami z całą społecznością szkoły.
Z niecierpliwością oczekujemy kolejnego, już V Konkursu Piosenki Angielskiej.

Zuzanna Pawlicka i Ewelina Waniak kl IIA

 

 


 

Pitagoras, Tales i inni wielcy matematycy

 


 

Marsz o godność


Koncert gitarowy


Z chemią na wesoło, czyli jak zinteresować niezinteresowanych.


Lekcja przyjaźni

 

Wyjątkowa lekcja języka polskiego

Nadszedł wreszcie tak bardzo przez wszystkich oczekiwany pierwszy dzień wiosny.  Niestety, oznak tej pięknej pory roku było niewiele. Klasa IA , wraz z panią Dorotą Pawlikowską, zadbała o to,  aby mimo chłodu dzień ten był bardzo ciepły i radosny. Nie obyło się bez drobnego zamieszania - jak to w prima aprilis. W rolę nauczycielek wcieliły się dwie uczennice - Natalia Centka i Dorota Prokopowicz, zaś pani Pawlikowska zasiadła w szkolnej ławce, dołączając tym samym do grona braci uczniowskiej. Lekcja była naprawdę wyjątkowa. Młodziutkie nauczycielki z wielkim zaangażowaniem roztaczały przed uczniami piękno twórczości Juliana Tuwima. W wyborze tego poety decydujący był fakt, iż to właśnie Jemu poświęcony jest rok 2013. Podczas lekcji gimnazjaliści zapoznali się więc  z sylwetką poety, poznali Jego najpiękniejsze wiersze, a także wysłuchali utworu  pt. Wspomnienie  w wykonaniu Czesława Niemena. Wrażeń było mnóstwo, również dla pani polonistki, która z ogromnym zaangażowaniem potraktowała swoją nową rolę. Czasem warto choć na chwilę powrócić do szkolnych lat, być może dzięki temu łatwiej będzie zrozumieć współczesną młodzież.

 


"Pochwal się swoją twórczością"

Cykl wystaw pt. "Pochwal się swoją twórczością"  zapoczątkowany w październiku w bibliotece szkolnej Publicznego Gimnazjum nr  1 w Zakrzewie przyniósł nieoczekiwane rezultaty. Po raz kolejny okazało się, że uczniowie nie tylko pasjonują się grami komputerowymi i Facebookiem, ale mają również inne zainteresowania.
Zaprezentowane na wystawie rysunki i zdjęcia dużo opowiedziały o wrażliwości młodych twórców. Wiersze i opowiadania dały obraz życia współczesnej młodzieży. Ozdoby świąteczne wykonane na szydełku zachwyciły swoim kunsztem i delikatnością a szkatułki i dzbanki ozdobione metodą decoupage wprawiły zwiedzających w zdumienie, że z już opatrzonych przedmiotów można stworzyć nowe "cudeńka".
Zuzanna Zadęcka, autorka tej ostatniej wystawy zdradziła, że decoupage to technika ozdabiania przedmiotów, polegająca na przyklejaniu na różne powierzchnie wzoru wyciętego z papieru lub serwetki papierowej. Decoupage klasyczny polega na naklejaniu wzoru z papieru i pokryciu go wieloma warstwami lakieru tak, aby wtopił się całkowicie i nie był wyczuwalny przy dotknięciu. W zamyśle ma on wyglądać jak namalowany.
Każda wystawa to wydarzenie w życiu nie tylko samego ucznia ale klasy i  społeczności szkolnej. W kolejce czekają następni twórcy i ich dzieła.

 


Liczba Pi

Uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Zakrzewie obchodzili Dzień liczby Pi. Przypada on na 14 marca, bo w kalendarzu wygląda jak 3,14 - a to właśnie liczba Pi, określająca stosunek długości obwodu koła do jego średnicy.  Zwykle zapamiętuje się Pi jako 3,14, ale liczba Pi ma nieskończenie więcej miejsc po przecinku, a kolejność cyfr wydaje się całkiem przypadkowa. Pi jest jedną z pierwszych odkrytych przez człowieka liczb niewymiernych i nie da się jej przedstawić ani pod postacią skończonej liczby, ani jako wyniku, dzielenia dwóch liczb.
Informacje o niej pojawiają się w Biblii, badali ją już starożytni Egipcjanie.  Archimedes obliczył liczbę Pi z niespotykaną wtedy dokładnością, podając Pi = 3.14185. Od tamtej pory dokładność obliczeń tylko wzrastała, a matematyk William Shanks przez 15 lat wyliczył kolejne 707 cyfr jej rozwinięcia.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że lekcje geometrii    to nie jedyny moment, gdy tajemnicza liczba Pi przenika do naszego życia. Wpleciona w setki wzorów i równań pojawia się na przykład w lotnictwie, budownictwie, radiu, telewizji, telefonach czy samochodach. Dlatego też uczniowie klas trzecich,  przy skromnej pomocy nauczycieli, przedstawili "wielkość" liczby Pi. Popularyzując to święto, młodzież "zademonstrowała" na szkolnych ścianach długość rozwinięcia liczby Pi, wypisując 1200 cyfr rozwinięcia dziesiętnego pięknej liczby. Uczniowie zaprezentowali historię pochodzenia i odkrywania Pi, ale również związane z nią ciekawostki ze świata muzyki, filmu i literatury. Wielkim zainteresowaniem cieszyły się wiersze mnemotechniczne służące do zapamiętywania rozwinięcia liczy Pi, a z ust uczniów rozbrzmiewały nowe piękne słowa zawierające tajemnicze Pi.

Justyna Janus

 


Klasa 1a przedstawia

Krzyżacy H. Sienkiewicza to powieść bardzo wymagająca i z pewnością spędzająca sen z powiek wielu uczniom. Jak zatem poradzić sobie z jej omówieniem? To pytanie zadaje sobie wielu nauczycieli, a odpowiedź jest całkiem prosta. Należy wykorzystać talent aktorski uczniów.  Tym razem w role: Zbyszka, Danuśki, księżnej Anny Danuty i innych bohaterów tej lekturywcielili się uczniowie klasy Ia. Poradzili sobie świetnie, doskonale oddali klimat epoki i  bardzo sugestywnie wcielili się w swoje role. Sprawili, że niemal każda z uczennic zapragnęła zaśpiewać za Danusią: "Gdybym to ja miała skrzydełka jak gąska", zaś chłopcy, oczami wyobraźni ujrzeli siebie jako walecznych rycerzy z pól Grunwaldu. A wszyscy razem. postanowili dokończyć czytanie Krzyżaków.

   


 

Bawimy sie na języku polskim

Setna lekcja.
Klasa I b świętowała jubileuszową lekcję języka polskiego. Z tej okazji  w rolę nauczycielek wcieliły się uczennice. Pierwszoklasiści na lekcji poznawali tajemnice fraszek Jana Kochanowskiego. Podczas pracy w grupach powstało kilka zabawnych obrazków. Uczniowie z pomocą Pani Dyrektor napisali własne fraszki o nauce i szkole, a następnie przedstawili je na forum klasy. Autorzy najlepszych wierszy mieli szansę dostać bardzo dobrą ocenę. Uczniom spodobały się takie rocznicowe lekcję i już czekają z niecierpliwością na następne.


 

Odkrywamy talenty

Wystawa Aleksandry Pawelec z klasy 2 B
Lubię rysować mimo, że to zajęcie wymaga dużo czasu. Rysować może każdy, wystarczy trochę wyobraźni, czasu i cierpliwości oraz dobrych chęci. Najbardziej lubię rysować "mangę". Jest to sztuka japońska. Poznałam ją poprzez oglądanie japońskich kreskówek. Zainteresowałam się tym stylem rysowania w piątej klasie szkoły podstawowej. Czasem szkicuję ludzi wymyślonych przeze mnie (nie są to jednak rysunki tak dopracowane, jak te "japońskie"). Interesuję się również origami (sztuka składania papieru, pochodząca z Chin).
Najczęściej rysuję, gdy słucham muzyki, ponieważ wtedy nie przejmuję się tym, co dzieje się wokół mnie. Nie znoszę, gdy ktoś mi przerywa lub przeszkadza podczas rysowania. Nie lubię również, gdy ktoś narzuca mi swoje pomysły na wykonanie mojego rysunku. 
Zdarza się, że rysunki odpowiadają mojemu humorowi. Gdy jestem zła, to kolory są ponure i ciemne, a gdy wesoła są żywe. Kolory odzwierciedlają moje uczucia, dlatego rysowanie jest też dobrym sposobem na wyładowanie złości albo okazanie swojego szczęścia.

     Mam na imię Ania. W wolnym czasie lubię robić różne ozdoby na szydełku lub czytać książki. Moja przygoda z szydełkiem trwa już rok. Szydełkowania nauczyła mnie moja mama. Przez pierwsze pół roku robiłam tylko oczko łańcuszka.  Po jakimś czasie zaczęłam się trochę nudzić, bo ciągle robiłam to samo i nie było widać końca.  Mama nauczyła mnie więc robić aniołki. Pierwszego aniołka robiłam przez trzy dni. Później zaczęłam również robić inne ozdoby świąteczne i serwetki.

    Mam na imię Oliwia. Kocham czytać, uwielbiam koty, a z pisaniem wiążę swoją przyszłość. To moja rozrywka. Piszę bez względu na wenę twórczą. Lubię też rysować, fotografować, czyli po prostu tworzyć.

    Nazywam się Ewelina Kominek, chodzę do klasy IIIB. Uwielbiam słuchać muzyki - metalu i rocka. W wolnych chwilach rysuję oraz fotografuję. Najbardziej lubię matematykę, w przyszłości chcę zostać lekarzem.
Rysuję to, co lubię - często bohaterów książek lub filmów np.: Jack`a Sparrow`a, smoczycę Saphirę.
Znajomi mówią, że "robię zdjęcia wszystkiego". Chyba mają rację, bo każda rzecz na świecie warta jest uwagi.

 


 

"Jaś i Małgosia" po niemiecku

    Dnia 20 grudnia 2012r. w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Zakrzewie odbyła się prezentacja multimedialna na temat życia i twórczości braci Grimm. Po prezentacji uczniowie klasy II B wcielili się w role bohaterów jednej z bajek braci Grimm pt.: "Jaś i Małgosia". Uczniowie przedstawili bajkę w języku niemieckim. Za scenariusz i przygotowanie artystów odpowiedzialne były panie Maria Celińska i Joanna Drabik - nauczycielki języka niemieckiego. Po przedstawieniu publiczność nagrodziła wykonawców gromkimi brawami.


 

WYSTAWA O JANUSZU KORCZAKU

"Janusz Korczak - lekarz, pedagog, społecznik"

Od początku listopada 2012 roku w naszej szkole, na dolnym hollu można oglądać wystawę o Januszu Korczaku "Janusz Korczak - lekarz, pedagog, społecznik". Organizatorką wystawy jest p.Małgorzata Małysa. Wystawa ma na celu przybliżenie gimnazjalistom w roku korczakowskim postaci Janusza Korczaka. Na wystawie znalazły się kserokopie fotografii przedstawiających Korczaka i jego współpracowników, miejsca do których podróżował i w których pracował. Wyodrębniono również dział z ciekawostkami i książkami o Korczaku oraz książki dla dzieci jego autorstwa. Wystawę uatrakcyjniają portrety Korczaka wykonane przez naszych gimnazjalistów. Sporo na tej wystawie również cytatów i mądrych myśli. W sam raz dla tych, którzy szukają inspiracji do własnych działań. Jedna z myśli korczakowskich stała się mottem naszego Szkolnego Samorządu:
"Samorząd - to właśnie praca, żeby jednakowo dobrze działo się wszystkim, którzy razem pracują, uczą się i pół dnia razem spędzają, żeby jeden drugiego nie krzywdził, nie przeszkadzał, nie dokuczał, nie wyśmiewał, a przeciwnie, żeby świadczył przysługi, pomagał, opiekował się i pilnował porządku."


 

"Dziady" Adama Mickiewicza w wykonaniu pierwszoklasistów
Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, Co to będzie, co to będzie?

Trzy niezwykłe inscenizacje utworu Adama Mickiewicza pt. "Dziady" cz. II. stały się ukoronowaniem twórczej pracy naszych gimnazjalistów na lekcjach języka polskiego. Odtwórcami ról bohaterów dramatu byli uczniowie kl. 1A, 1B oraz 1C, którzy pod opieką polonistek - Krystyny Smolińskiej i Doroty Pawlikowskiej, zajęli się reżyserią, scenografią oraz choreografią.
Przygotowania do występu były bardzo pracochłonne. Uczestnicy samodzielnie wykonali projekty scenografii i kostiumów, które bardzo dobrze oddały klimat odległych czasów i przede wszystkim wprowadziły aurę tajemniczości. Jesteśmy pełni podziwu dla znakomitej obsady aktorskiej. Pierwszoklasiści  stworzyli bardzo ciekawe przedstawienia, które, miejmy nadzieję, są dopiero początkiem ich artystycznych dokonań. Gratulujemy.

.................................................................

Słuchamy muzyki

...................................................

Wystawa w szkolnej bibliotece

Biblioteka szkolna zaprasza na cykl wystaw pt.: "Pochwal się swoją twórczością".  Autorzy to uczniowie naszego gimnazjum, którzy prezentują swoje prace: rysunki, zdjęcia.
Wystawa rysunków Patrycji Szarej z klasy 2F
Staram się, aby "szara rzeczywistość" nie zgasiła mnie.
Nie mam swojego ulubionego koloru, ale mam ołówek, który towarzyszy mi w życiu.
Od dziecka rysuję. Raczej staram się rysować, ponieważ  jeszcze nie opanowałam szkicowania nosa, czy rąk postaci.
Najczęściej tworzę osoby "od szyi w górę". Najwięcej uwagi przywiązuję do rysowania oczu i włosów.

Wystawa rysunków Zuzanny Zadęckiej z klasy 3B
Uwielbiam rysować ołówkiem. Bardzo rzadko używam kredek, aby nadać rysunkom koloru. Jednak rysując mangę właśnie kolor jest potrzebny - bez niego wydaje się, że praca nie jest skończona.

Ostatnio dużo osób powiedziało, że zazdroszczą mi "talentu". Myślę, że każdy ma talent, wystarczą tylko chęci i czas, aby go rozwinąć.
Moją inspiracją są ludzie - każdy ma inny wyraz twarzy, rysy, cechy. Rysując ludzi można to wszystko przedstawić.
Zainteresowałam się mangą, ponieważ w prosty sposób przedstawia ludzi - chociaż gdy zaczęłam rysować postacie z "dużymi oczami" okazało się, że nie jest to wcale takie łatwe. Potrzebowałam około dwóch lat, żeby moje rysunki przypominały mangę. Mimo to nie są one jeszcze idealne i nigdy nie będą, ponieważ zawsze mogę się czegoś nauczyć i wykonać rysunek lepiej
Manga - japoński komiks, obraz, rysunek, szkic, karykatura. Japońskie słowo wywodzące się ze sposobu ozdabiania rycin i innych form sztuki użytkowej.
Słowo "manga" współcześnie używane poza Japonią oznacza japoński komiks.
Grafika waha się od realistycznej do prostej i komiksowej, postacie posiadają "wschodnie" rysy i ogromne oczy.
Duże oczy są charakterystycznym elementem mangi.

............................................................

Zemsta w wykonaniu uczniów klasy 1b

 

Rok szkolny 2011/2012

III Konkurs Piosenki Angielskiej
w Publicznym Gimnazjum Nr 1
im. Henryka Sienkiewicza w Zakrzewie

 

  Konkurs Piosenki Angielskiej wpisał się już na stałe w bogatą ofertę imprez szkolnych przeprowadzanych w naszym gimnazjum. W tym roku po raz trzeci nauczyciele języka angielskiego przygotowali tę imprezę, która łączy w sobie dwie dziedziny: muzykę oraz język angielski. Uczniowie nie tylko muszą wykazać się znajomością języka angielskiego, lecz również talentem oraz umiejętnościami wokalnymi.
 Ponadto uczniowie muszą pokonać tremę, która okazuje się być tak wielką przeszkodą w występie, że pomimo wielkich chęci niektórzy rezygnują z konkursu.
Jednak nade wszystko występ przed swoimi rówieśnikami, którzy potrafią być surowszymi sędziami niż Kuba Wojewódzki (juror programu X-factor), Alicja Węgorzewska (juror programu Bitwa na głosy) oraz "Czarna Mamba"(przyp. aut. Iwona Pavlovic- juror Tańca z gwiazdami) razem wzięci, może paraliżować.
 W tym roku liczba uczniów zainteresowanych konkursem wyniosła 20 osób. Jednakże przed jury oraz audytorium uczniów i nauczycieli popis swoich umiejętności dała szczęśliwa trzynastka:

  • Natalia Milczarska z klasy 2b zaśpiewała i zagrała na gitarze piosenkę Erica Claptona Tears in heaven,
  • Karolina Kuraś z klasy 2b wystąpiła w repertuarze One Direction One thing,
  • Patrycja Sawera z klasy 3b zaśpiewała piosenkę Seleny Gomez Magic,
  • Julita Wolska z klasy 2a wystąpiła w piosence The Cranberries Zombie,
  • Michał Szary z klasy 1a zaprezentował przebój Red Hot Chilli Peppers Otherside,
  • Aleksandra Rogala z klasy 1a zaśpiewała piosenkę Fine Frenzy Near to you,
  • Martyna Stopka z klasy 3e zaśpiewała Adele Rollin' in the deep,
  • Dominik Świątkowski z klasy 1b prezentował One Republic w utworze Apologize,
  • Aleksandra Pawelec z klasy 1b przypomniała The Beatles w Love me do,
  • Izabela Cielniak z klasy 3d zaprezentowała Britney Spears w piosence Every time,
  • Konrad Majchrzak z klasy 2b zaśpiewał System of a down w utworze Lonely Day
  • jedyny duet z klasy 1b Wiktoria Majchrzak i Kamila Zamkowska zaśpiewały Remady The way we are.

  Konkurs odbył się 8 marca 2012r., a członkowie jury w składzie: przewodniczący Małgorzata Koprowska (nauczyciel geografii), Donata Olędzka (nauczyciel matematyki), Piotr Wątorski (nauczyciel wychowania fizycznego) zdecydowali, że:
- pierwsze miejsce zajęła Julita Wolska z klasy 2a, która poruszyła nie tylko jury, ale i widownię swoim charyzmatycznym wykonaniem piosenki,
- drugie miejsce przypadło Izabeli Cielniak z klasy 3d,
- trzecie zajął Dominik Świątkowski z klasy 1b.
Zwycięzcy byli szczęśliwi i nie kryli łez wzruszenia, a aplauz publiczności potwierdził trafność decyzji jury.
Gratulujemy!
Całość konkursu dopełnił występ Macieja Kozioła z klasy 2a zwycięzcy II Konkursu Piosenki Angielskiej, który wykonał utwór autorstwa Robbiego Williamsa zatytułowany Let me entertain you.
We are looking forward the next year.

Konkurs przygotowali i przeprowadzili nauczyciele języka angielskiego:
Krzysztof Bartold i Radosław Kulak.

 

Pożegnanie Wisławy Szymborskiej

Wigilia po niemiecku

Balladyna - klasa 3a

Rok szkolny 2010/2011

II Konkurs Piosenki Angielskiej

 

Rok szkolny 2009/2010

Konkurs - "Nasze zmagania z Grunwaldem"


   Dnia 17 czerwca 2010 roku w Publicznym Gimnazjum odbył się konkurs polonistyczny "Nasze zmagania z Grunwaldem". Przygotowaniem konkursu zajęły się panie polonistki naszej szkoły, zachęcając uczniów do pracy i popisania się swoimi umiejętnościami w różnych kategoriach, były to:

  1. Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza.
  2. Znajomość powieści Henryka Sienkiewicza pt. "Krzyżacy".
  3. Praca literacka (proza lub poezja)z motywem bitwy pod Grunwaldem.
  4. Praca plastyczna z motywem bitwy pod Grunwaldem.
  5. Recytacja fragmentów powieści "Krzyżacy".

   Konkurs dotyczył głównie bitwy pod Grunwaldem, ponieważ w roku obecnym przypada sześćsetna rocznica tego wydarzenia. Taka forma zagłębiania historii Polski pozwoliła uczniom na przyjrzenie się z zainteresowaniem prawdziwym wydarzeniom z przed lat. Gimnazjaliści wykazali się wiedzą w wymienionych kategoriach, a rywalizacja międzyklasowa zmobilizowała wielu do wnikliwego czytania powieści "Krzyżacy'' autorstwa patrona gimnazjum, a także do poznania jego życia w najdrobniejszych szczegółach.
   Do rywalizacji przystąpiło 6 klas. W każdej kategorii brało udział nie więcej niż 3 przedstawicieli z klasy. Po wysłuchaniu recytacji , która była ostatnią kategorią, jury przyznało miejsca:

  1. Klasa 2a-15 pkt.
  2. Klasa 3b i 3d-14 pkt.
  3. Klasa 3a.

   Wszyscy członkowie zespołów pracujących w wybranych kategoriach otrzymali pamiątkowe dyplomy. Zwycięzcy zaś z radością przyjęli wiadomość , że otrzymują w nagrodę ocenę bardzo dobrą z języka polskiego.
   Pani dyrektor Krystyna Smolińska pogratulowała wszystkim uczestnikom, dziękując jednocześnie za świetne przygotowanie. Zaznaczyła, że kończąc "Sienkiewicza" trzeba wiedzieć o wielkich dokonaniach tego wielkiego twórcy.

 

......................................................................................

Ciekawa lekcja chemii

   Uczniowie klasy 2a (Justyna Gulińska, Milena Górka , Karolina Duda , Sylwia Kowal i Seweryn Milczarski) przedstawili ciekawe doświadczenia chemiczne pod okiem pań: Moniki Rdzanek i Małgorzaty Białkowskiej. Takie lekcje chemii uczniowie mogą mieć CODZIENNIE ...

.................................................................................................

Fizyka

 

...............................................................................

Dni Języków Obcych

I Konkurs Piosenki Angielskiej

- "Czerwony Kapturek" - po niemiecku

   

Brać Rycerska - lekcja historii

..................................................................................

   Omawianie lektur prawie zawsze budzi niechęć uczniów. Ale są  lekcje języka polskiego, które dostarczają wszystkim uczniom, co nie jest bez znaczenia, wiele wzruszeń i przemyśleń, refleksji i inspiracji. Niewątpliwie należą do nich lekcje, w czasie których uczniowie wystawiają najpiękniejsze fragmenty omówionej lektury.
   Sami wtedy piszą scenariusze, sami przygotowują scenografię, szukają muzyki, strojów.
Wyobraźnia i odwaga uczniów prawdziwie zdumiewa. W atmosferze pełnej akceptacji i aprobaty, uznania i szacunku występują przed kolegami i nauczycielami.
   Każdy uczeń z klasy, ten bardzo dobry i ten z jedynką ma swój udział w tym przedsięwzięciu.          Wystąpienie takie łączy i integruje klasę. Uczniowie zdobywają nowe umiejętności, a przede wszystkim świetnie się przy tym bawią.

 

Zemsta - 1a

 

Rok szkolny 2008/2009

Lekcja fizyki

 

LEKCJA GEOGRAFII INACZEJ - WARSZAWSKIE MUZEUM GEOLOGICZNE

            Człowiek z natury jest istotą ciekawą. Pragnie rozwiązywać zagadki przeszłości, poznawać procesy, które rządziły powstawaniem na Ziemi coraz doskonalszych form życia, a także kształtowały układ kontynentów i ich budowę geologiczną. Właśnie dlatego 26 marca 2009 roku odbyła się wycieczka do warszawskiego Muzeum Geologicznego, mieszczącego się przy ulicy Rakowieckiej 4. Miałam okazję w niej uczestniczyć.
Ekspozycja obejmowała temat "Historia Polski w kamieniu pisana". Przedstawiono na niej przeszłość geologiczną naszego kraju. Duże tablice stratygraficzne, skamieniałości, fragmenty różnorodnych skał- to tylko część z eksponatów, jakie miałam okazję obejrzeć wraz z grupą.
Wielkie wrażenie zrobiły na mnie wspomniane już wcześniej skamieniałości. Nigdy przedtem nie miałam sposobności widzieć ich na własne oczy. Zachwyciły mnie ich kształty i rozmiary, szczególnie te największe okazy przykuły moją uwagę. Wśród nich znajdowały się pięknie, gigantyczne amonity, które średnicą dorównywały kołu samochodowemu! Dzięki odnajdywanych w skałach utrwalonym śladom życia współczesny człowiek ma możliwość odczytywania historii życia na Ziemi. Uważam, że należy znać wydarzenia z dziejów "błękitnej planety", gdyż to nieoceniona skarbnica wiedzy.
Na wystawie wyeksponowane były również części szkieletów zwierząt, które kiedyś żyły na obszarze Polski. Wśród nich znalazły się ciosy mamuta, żuchwa nosorożca, zęby niedźwiedzia jaskiniowego i wiele innych. Jednak największe i najcenniejsze z całej ekspozycji były zrekonstruowane, naturalnych rozmiarów, szkielety" mamuta (Mammuthus primigenius Blumenbach) oraz nosorożca włochatego (Coelodonta antiquitatis Blumenbach), które znaleziono na Górnym Śląsku, a także niedźwiedzia jaskiniowego (Ursus spelaeus Rosenmuller) z jaskiń ojcowskich. Ponadto mogłam przyjrzeć się z bliska modelowi jednego z dinozaurów. Wyginął on 66 mln lat temu wraz z uderzeniem o Ziemię meteorytu. Był stworzeniem bardzo osobliwym- łączył w sobie cechy zewnętrzne ptaka (upierzenie, podwójny grzebień na głowie, szpony) oraz zwierzęcia (cztery kończyny, uzębienie). Dzięki tym eksponatom miałam okazję przynajmniej wyobrazić sobie, wobec jakiego wyzwania stali ludzie pierwotni, żyjący w otoczeniu tak dużych istot. To było dla mnie bardzo pouczające doświadczenie.
Pobyt w Muzeum traktuję jako wyjątkową lekcję geografii. Jestem przekonana, że te kilka godzin spędzonych na poznawaniu "historii Polski w kamieniu pisanej" dało mi wiele wiedzy i ciekawych informacji. Równocześnie starałam się dokumentować tę wizytę, czego dowodem jest niniejsze sprawozdanie oraz dołączone do niego fotografie.
Tego samego dnia uczestniczyłam wraz z grupą w wystawie, pt. "Szklana panienka" w Pałacu Kultury i Nauki. Była to prelekcja obejmująca zagadnienia z biologii, a ściślej- z anatomii człowieka. Trwała około 40 minut, ale dała możliwość utrwalenia wiadomości opanowanych w gimnazjum. Myślę, że można potraktować ten czas również jako powtórzenie do egzaminu końcowego.
Nie mam wątpliwości, że dzień spędzony w tych atrakcyjnych naukowo miejscach Warszawy pomógł mi uporządkować oraz uzupełnić liczne treści związane z przedmiotami przyrodniczymi. Z pewnością da mi to wiele korzyści na poczet przyszłej nauki i rozwoju.

 

Historia - bitwa pod Grunwaldem

27 marca w naszej szkole gościliśmy Bractwo Rycerskie, które przeprowadziło żywa lekcję historii, wyjątkowo zajmująco opowiadano nam o życiu codziennym Słowian z plemienia Polan. Poznaliśmy ich obyczaje, stroje, narzędzia i broń, a także wiele ciekawostek z życia pierwszych piastowskich władców. Pokazano nam, jak przebiegały walki między wojami i rycerzami. Prowadzący lekcję, dwaj młodzi ludzie, opowiadali nam historię w sposób wesoły i dowcipny. Dobrze by było, gdyby wszystkie lekcje były takie.

 

 

Język angielski - lekcja inna niż wszystkie!

 

Klasa 3a - Niemcy

Klasa 3b - Antygona

.............................................................

Rok szkolny 2007/2008

Klasa 2a - Mały Książe

Recytacja

Recytujemy wiersze klasyków polskich, śpiewamy poezję przy pomocy nagrań Marka Grechuty, Michała Żebrowskiego i wielu innych artystów. Te wyjątkowe lekcje języka polskiego upływają, niestety, bardzo  szybko, z gramatyką już tak pięknie nie jest.

Klasa 2b

Klasa 2a

Klasa 2a - Romeo i Julia

 

   Klasa 2b - Romeo i Julia

    Klasa 2a - Tristan i Izolda

    Klasa 2b - Tristan i Izolda 

.............................................................

  Rok szkolny 2006/2007

    Klasa 1a - Zemsta

 

    Dziady Adama Mickiewicza w wykonaniu klasy 1a i 1b z polonistką Krystyną Smolińską

    Turniej wiedzy z twórczości Henryka Sienkiewicza między klasami 1a, 1b